Lap 112011
 

Pamenu nutikimą viename dviračių forume. Tema vadinosi „Girls in action“. Nežinau kodėl jie tarpusavyje bendrauja angliškai (forumas lietuviškas), bet sprendžiant iš pavadinimo ši tema buvo skirta nuotraukoms, kuriose merginos vairuoja dviračius. Šią skiltį pastebėjo viena nauja forumo mergina, kuri likusiems forumiečiams (visuma vyrai) ėmė reikšti jiems nesuprantamas pretenzijas. Kodėl nuotraukose merginos nuogos? Kodėl jos net nevairuoja dviračio? Dviratis nuotraukose yra, bet užima antraplanį ir visiškai neesminį vaidmenį. Jei esmė nuogume, tai kodėl kitoje temoje pavadinimu „LT riders in action“  vaikinai vairuoja dviračius apsirengę..? Niekas nesuprato, dėl ko piktinamasi ir „keliamos bangos“. Juk moteris savaime asocijuojasi su seksu. Tema vėliau buvo pervadinta į „Merginos ir dviračiai“ ir tada tarp pavadinimo ir turinio didesnės prieštaros neliko. Jei merginos, tai savaime aišku, kad nuogos… kaipgi kitaip..?

Sakysite, o kas gi čia blogo, juk tai gražu…

Kadangi mano profesija tiesiogiai susijusi su grožiu, galiu tik pritarti – taip, nuogas žmogaus kūnas yra gražus (netgi jei jis būtų pateiktas tiesmukišai ir neskoningai). Iš savo patiniškos pozicijos dar pridursiu, kad tai glosto instinktus. Nei viename, nei kitame nėra nieko blogo.

Tačiau kai viešoje vaizdinėje medžiagoje vienas motyvas dažnai kartojasi (reklamos būdas), jis paliečia mūsų pasąmonę ir suvokimą (reklamos tikslas).  Štai  Europos Tarybos Parlamentinės Asamblėjos (ETPA) sesijoje Strasbūre buvo priimta rezoliucija „Dėl moterų vaizdavimo reklamoje”. Dokumente skelbiama, kad moteris reklamoje yra suvulgarinama, sudaiktinama, pateikiama kaip sekso objektas, toks įvaizdis visiškai neatitinka moters padėties šiuolaikinėje visuomenėje ir diskriminuoja, žeidžia bei žemina jos orumą.

O kai kurių dviratininkų virtualios sienos tampa panašios  į tolimųjų reisų vairuotojų kabinas su iškabintais „gražuolių“ plakatais. Lyg gyvos moters čia nėra ir nebūtų. Erotika.. menas.. Būna ir taip, bet tuo pačiu dviratininkų bendruomenės tampa lyg uždari patinų klubai. Mes prarandame moterį kaip žmogų,  nuasmeniname ją iki sekso objekto.

O gal dviratis yra tik vyriškas užsiėmimas,  kuriame moteris gali užimti tik nuogo aksesuaro vaidmenį? Keistai jaučiuos keldamas tokį klausimą, kai ilgose dviratinėse kelionėse ir sudėtingesnėse situacijose galiu pasikliauti vieninteliu žmogumi bendrakeleiviu – mergina. Jau nekalbu apie kasdienę kelionės eigą: kai kopiama per ištisas kalnų grandines, ieškoma nakvynės miške ir t.t. Šiuo atveju nėra skirtumo vyras ar moteris, dviratis modernioje visuomenėje negali priklaustyti tik tam tikrai lyčiai. O kiti velouostiečiai dar gali prisiminti 300km maratoną. Gaila jame dalyvavo tik viena mergina, tačiau ir tai įrodo, kad tai buvo ištvermės išbandymas visiems, o ne kuriai nors konkrečiai lyčiai.

Taip pat pastebiu, kad bendrose išvykose mes susitinkame apsirengę daugiau nei stringais ir nuogom krūtinėm,  ir neaptarinėjame vienas kito seksualumo (bent jau garsiai). Tad kodėl tokį, vienišiems patinams būdingą užsiėmimą, kaip erotinių puslapių vartymą, mes perkeliame į savo viešą virtualios bendruomenės erdvę?

Nenorėčiau, kad dviratininkų kultūra būtų panaši į mačistinę baikerių kultūrą. Moteris yra visiškai pajėgi vairuoti motociklą, tačiau normos lemia ne daug daugiau nei stringų, papų ir purvasaugių vaidmenį.  „Save gerbiantys“ motociklininkų klubai moterų į klubą nepriima. Tačiau sakoma,  kad moteris gali kartu važiuoti, kad purvas baikeriui nugaros neaptaškytų…

Tarp „fikserių“ moters vieta bendruomenėje panaši. Internete sukurtas albumas su šimtais nuotraukų, kuriame apsinuoginusios merginos pozuoja prie fiksuotos pavaros dviračių. Fotosesijai kviečiami gražų dviratį turintys vaikinai, kur jų išblizgintas žirgas bus įamžintas su apsižergusia nuoga pozuotoja (kuri net gali nemokėti važiuoti dviračiu).  Taigi, susikrovus visas blizgančias detales ir „upgradus“ dar lieka toks aksesuaras kaip papai.

Viskas normalu; mažytės dviratininkų subkultūros tik perima olialia pupyčių ir zvonkių masinę kultūrą, kur papas yra svarbiau už žmogaus galvą.

Visada buvo ir bus nedidelis procentas savo lyties atstovų(ių), kurie(ios) save realizuos per lytį (pradedant porno aktoriais, prostitutėmis, baigiant manekenais ir pan.). Bent jau aš tame nieko blogo nematau. Tačiau jei tai tampa masiniu lūkesčiu ir stereotipu…

foto šaltinis iš straipsnio "Female Riders in Fixed Freestyle": http://www.urbanvelo.org/issue23/p38-39.html

Štai UrbanVelo žurnale merginos kalba apie tai kaip joms sunku įsilieti į  laisvo stiliaus fiksuotos pavaros (fixed gear freestyle) renginius, kuriuose dominuoja vaikinai. Nors techniniais įgūdžiais nedaug nusileidžia vaikinams, merginos jaučiasi vertinamos tik pagal tai, kaip viliojančiai atrodo ant dviračio (kaip kad įprasta forumų vaizdinėje medžiagoje).  „Aš stengiuos ne tam, kad kažkam atrodyčiau graži. Aš darau tai dėl to, kad man patinka riedėti, noriu tobulėti ir būti gerbiama kaip dviratininkė. “ Ir visas straipsnis apie tai, koks svarbus vaikinų palaikymas matant ir gerbiant jas kaip dviratininkes, o ne seilėjantis kaip į sekso objektus. Sakysit, niekas jų per prievartą nenurenginėja. Taip, tačiau pripažinkime – šiuo atveju aplinkos lūkesčiai ir masinės medijos formuojami stereotipai gali kelti tam tikrą vidinį nepatogumą, o gal ir pažeminimą.

Dar seniau, mūsų visuomenei atrodė normalu, tai jog moteris neturi balsavimo teisės, gauna žymiai mažesnį atlyginimą nei vyrai, ir jos vieta ne daugiau nei po vyro padu. Nors tai nesusiję su dviračiais, įdomu pažiūrėti į ne taip senai vyravusį moters vaidmenį reklamoje:

Daugiau panašios reklamos čia: http://summerabbit.blogspot.com/2010/10/crazy-shocking-sexism-vintage-ads.html

Stebina? Ir visa tai ne taip senai atrodė visiškai normalu ir priimtina. Situaciją kiek pakeitė prasidėjęs feminizmo judėjimas, kuris dabar dažniausiai suprantamas tik iš kraštutinės pusės, kaip kova už lygias teises kilnoti spintą. Tradicinė patriarchato sistema, seksizmas, ir visuomenės nupapėjimai per vaizdinę žiniasklaidą.. tai sudėtingi ir platūs kultūriniai reiškiniai, kurių dažnai net neįsisamoniname, nes esame su tuo suaugę. Jei perskaičius šį straipsnį pasirodė, kad pasisakau prieš nuogą kūną ir jo vaizdavimą – skaitykite iš naujo, o gal ir nesivarginkite.

Pabaigai visiems linkiu seksualumo ir grožio, bet visų pirmą kitame matyti ir patiems likti žmonėmis.

Straipsniai spaudoje panašia tema:
http://www.mediabv.lt/res_zinpr_det.php?id=15620
http://www.bernardinai.lt/straipsnis/2007-07-05-geidziamas-kunas-salia-geidziamos-prekes/29651
http://www.gap.lt/main.php/id/764/lang/1#seksualus_objektas
http://www.ieva.lt/naujiena/1358/nekenciu-reklamos
http://www.verslobanga.lt/lt/patark.full/45a90185a637d
http://www.15min.lt/naujiena/zmones/lietuviai/automobiliai-pusnuogiu-merginu-fone-masalas-nepilnaverciams-vyrams-3-154920
http://verslas.delfi.lt/Media/aburneikiene-lyciu-stereotipai-reklamoje-nenykstantis-reiskinys.d?id=13693130

  2 Atsakymai temai “Žmogus ir dviratis”

  1. Na, statistiškai vyrų, važiuojančių dviračiais, daugiau negu moterų, tikriausiai. Man kažkada buvo atėjęs klausimas galvon, kodėl Velouoste tiek mažai moteriškos giminės mynikių.

  2. Nemanau, kad moterims kas nors draudzia isilieti i dviratine bendruomene. Net tas faktas, kad vyrai yra fiziskai stipresni nieko nereikia. Yra daug moteru, kurios pamina dvirati ne prasciau nei vyrai. Taciau dviratiniuose forumuose moteru yra vienetai. Ir sitame taip pat. Netgi mieste, moteru su plentiniais dviraciais uzmatau tiek, kad ant pirstu galima suskaiciuoti. Gal isties joms nelabai idomus dviraciai.
    Taigi, dviratiniai forumai gaunasi beveik vyriski. Ir cia nieko nuostabaus, jei vyrams kyla noras paganyti akis ne tik i grazius dviracius, bet ir grazias moteris. O ka vyras mato ziuredams i apnuoginta moteri tik nuo jo priklauso- vieni mato erotika, kiti mato sekso objekta.Vieniems grazu, kitiems baisu. As asmeniskai i baznycia nevaikstau ir manes vyra netraukia. Man patinka moterys. Apsirengusios ir nevisai. Tikros ir virtualios. Man labiau patinka kai dviracius reklamuoja patrauklios moterys, negu kokie neaiskios pakraipos vyrukai. Ir manau daugumai kitu vyru.

 Komentuoti

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)