Geg 212010
 

Turbūt visi žinome, kad kalnų dviratis turi 26 colio skersmens ratus, o plentinis 28”. Kodėl taip yra? Mes tiesiog žinome, kad taip yra, nes mes juos matome tokius. Kas tai lėmė? Be abejo 26” ir 28” ratai turi skirtingas riedėjimo savybes, tačiau lėmė ne tai. O istorija.

Viskas prasidėjo nuo beach cruiser‘ių, o tiksliau, nuo poreikio važiuoti bekele. Septintajame dešimtmetyje dviratiniam jaunimui Kalifornijoje pabodo plentas ir lenktynės juo. Hipiškas jaunimas (Gary Fisher tame tarpe) pramoginiais tikslais ėmė naudoti dviračius bekelei, nusileidimams nuo kalnų.  Pramoginiai beach cruizer‘iai tuo metu buvo tinkamiausi tam, nes tik jie turėjo storas padangas ant savo 26” ratų. Betobulinant, jie virto į mums pažįstamus modernius kalnų dviračius, kartu su visa sporto disciplina. Dabartiniai kalnų dviračiai  skiriasi savo amortizacijos sprendimais, rėmais, ir apskritai viskuo, ką lėmė 40 metų pažanga dviračių technologijoje. Kalnų dviratis iš savo pirmtako beach cruiser‘io paveldėjo tik vieną – 26-ių colio ratus. 26“ ilgą laiką buvo vientelis ratų dydis, kuriam buvo gaminamos plačios padangos.

Tačiau kaip yra dabar? Mažai ką mes žinome, kai kalnų dviračio istorija rutuliojasi kažkur toli nuo mūsų, ten kur ir prasidėjo – už Atlanto vandenyno. Nors buvo bandymų ir seniau, 1999 metais pradėta gaminti WTB Nanoraptor buvo pirmoji tikra bekelės padanga 28“ ratams. Kadangi didelio tūrio padanga (nuo 49mm pločio) kartu su 28” sudaro 29 colius išorinio skersmens, šios padangos jau laikomos 29 colių. Taigi 29eris.

Kokie riedėjimo skirtumai lyginant 29” su 26”? Trumpai:

– 29” didesnio skersmens ratas lengviau perlipa nelygumus ir kliūtis, lyginant su 26”.

– 29” dėl didesnio savo išilginio ploto, geriau sukimba su danga.

– 29” ratai visada bus sunkesni nei 26”, ir dėl didesnio savo svorio lėčiau įsibėgės; kita vertus, ilgiau išlaikys riedėjimą savo inercine mase.

– 29erio geometrija gali būti ilgesnio galinio trikampio tam, kad tilptų stora padanga. Todėl 29eriai dažnai būna ilgesni, mažiau manevringi, ir sunkiau pakeliamo priekio. Kita vertus, labiau stabilūs didesniame greityje. Tačiau naujų 29erių proporcijos dažnai jau neturi šios ydos ar privalumo.

– Dėl didesnio skersmens, ilgesnių stipinų  29” ratai yra silpnesni.

Neskaitant mažai žinomų gamintojų, Gary Fisher yra pirmoji iš stambesnių kompanijų, ėmusi gaminti 29erio rėmus. Ir taip kalnų dviračių pionieriaus vardas nuskamba dar kartą. Šakių, ratų gamintojai tik neseniai papildė savo produkcijos asortimentą 29” ratams.  Nors 29” padangų pasirinkimas lyginant su 26“ kolkas nėra labai turtingas, tačiau 29eris sparčiai kinta ir tobulėja. Bet kuriuo atveju technikos pasirinkimas yra pasiekęs profesionalų lygį, o ir nestovi vietoje. Atsiradę kaip keista alternatyva, 29” ratai jau skina laurus pasaulinio lygio kalnų dviračio lenktynėse.

Kas nuostabaus atsitinka, besipurtant besivelkančios 26” ratų istorijos? 29” dėka kai kurios dviratinės formos susiliejo į vieną ir tapo sunkiai atskiriamos. Kalnų dviratis gimė Amerikoje, kai Europa turėjo savo bekelės dviračio išraišką – cyclocross, kuri mažai paklydusi nuo klasikinio plentinio stiliaus. Ant klasikinės plentinio rėmo geometrijos su plentiniu vairu pridėjus 29” ratus, cyclocross įgavo monstercross vardą. Tiesa, į modernų cyclocross rėmą, 29” dažnai netelpa ir šiuo atveju prisimenami, jau buvę primiršti mažieji plieninių rėmų virintojai  kaip Surly, Salsa ir kiti.

Tiesus, įprastas kalninio dviračio vairas, savaime turi savo privalumų bekelėje. Tačiau pažvelgus į istoriją, plentinis vairas bekelėje kurį laiką jau buvo sėkmingai naudojamas ir Amerikoje, bet revoliucinėmis nuotaikomis beužgimstanti kalnų dviračio sąvoka tuo metu vertė atmesti viską, kas nors kiek susiję su plento disciplina ir dalimis. Panašiai atsitiko ir su ratais.

Panašu, kad nusistovėję kalnų dviračio įvaizdžio elementai šiuo metu jau blunka. Ima aiškėti, kad kalnų dviratis gali turėti plentinio tipo vairą; kieta šakė tam tikroje trasoje gali būti smagesnis pasirinkimas nei amortizuojanti, o plieniniai rėmai sunkesni, tačiau turi savo bekelės nelygumus sugeriantį minkštumą; iš naujo atrandamos sporte primirštos odinės Brooks sedynės, ir visa kita. Tačiau neatmetama moderni važiuoklės ar amortizacijų sistema – 29erius kaip ir 26erius galima rasti pačioje pažangiausioje karbono visumoje, arba daugiau mažiau maišytus, minėtais klasikos elementais. Kaip rėmo medžiaga iš naujo įvertinami plienas ir titanas.  Eklektikos ir daug individualumo galima rasti šioje srovėje.

Tačiau tęsiant apie ratų skersmenį, 29eriai ir 26eriai  – nėra viskas. Kai kurie dviračių gamintojai siūlo 69erius – priekinis ratas 29”, galinis 26”. Priekinis didesnis ratas reikalingas geresniam sukibimui, o 26” gale turi lengviau įgenamą svorį. 26” ir 29” privalumai viename.

Taigi nauja srovė, ir galbūt naujas įkvėpimas išlyginti aštrius dviratinės istorijos kampus, pasiimti tai, kas vertingiausia individualiam dviratiniui stiliui ar trasai – laisvė nuo jau spėjusių nusistovėti uniformų. Būkime laisvi, sukdami savo ratus!

paveikslėliai paimti iš http://forums.mtbr.com


 Komentuoti

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)