Kov 152010
 

Šį kartą – įspūdžiai apie takus ir takelius dviračių šalyje Olandijoje bei gretimoje  Belgijoje.

Olandija

Užmiestyje. Iš Vokietijos kirtę sieną į Olandiją, susidūrėme su visai kitu pasauliu. Jei po Vokietijos jautėmės atsipalaidavę, nes vairuotojai mus praleisdavo visur kur privalo ir neprivalo, Olandijoje vos ne prie pirmos sankryžos buvome stipriai užpypinti iš karto kelių automobilių. Ten kiekvienas dviračių tako ir gatvės susikirtimas yra pažymėtas trikampiais ant kelio, kurie nurodo dviračio arba automobilio pirmumą, tad reikia būti atidiems.

foto šaltinis: http://amsterdamize.com/photos/album/72157623139917869/photo/4295982881/its-friday-its-friday.html

Beveik kiekviena sankryža turi tuos pačius nurodomuosius ženklus, kaip ir Vokietijoje. Tiesa, dažniausiai iki pirmo mažiausio miestuko, todėl keliaujant didesniais atstumais jie neturėdavo prasmės. Kartais kryptį iki to pačio miesto žymėdavo dvi rodyklės – raudona ir žalia, o jų nuorodos bei kilometražas būdavo skirtingi. Išsiaiškinom – raudonoji žymi trumpiausią kelią iki miesto, žalia – labiau rekreacinį, vedantį per laukus, miškus ar pajūriu. Kartais kilometražo skirtumas būdavo nežymus, tad skonio reikalas.

Turbūt anokia čia naujiena, jog infrastruktūra Olandijoje labai visapusiška ir išplėtota. Ši šalis yra tankiausiai apgyvendinta Europos dalis, 85% teritorijos yra lygumos ir ji  tiesiog išvagota daugybės kanalų. Dažnai dvirtakiai būdavo nutiesti lygiagrečiai kanalų. Tai tie patys keliukai, kurie seniau būdavo naudojami tampyti baržas. Todėl dažnai važiuodavome kartu su šalia plaukiančiomis baržomis bei lygiagrečiai kelyje važiuojančiomis mašinomis. O kartais virš galvų dar skrisdavo lėktuvas… Smagu, jog visi telpame šiame tankiame pasaulėlyje! Būdavo netgi taip, kad kertant geležinkelį su atvažiuojančiu traukiniu, atskiras šlagbaumas užkirsdavo kelią automobiliams ir atskiras, tik mažesnis – dviračių takeliui. Tas pats kartais būdavo ir kertant kanalą; atskiras tiltelis mašinoms, atskiras dviračiams. Bet tai jau retesnis atvejas, o dėl mišriausių sprendimų sunku apibendrinti Olandijos infrastruktūrą. Dažnai dvirtakis būdavo padalintas į dvi priešpriešines juostas su punktyrine linija, visai kaip automobilių kelias. O prieš posūkius ir kalnelius linija būdavo netgi ištisinė, draudžianti lenkti dviračius.   Miestai. Olandijos miestai (Amsterdamas, Grioningenas, Enschede, Haga…) nėra itin dideli. Tačiau sunku kartais suprasti, kur prasideda pats miestas, kadangi jis būna viename tankumyne su aplinkui esančiais kaimukais. Ir taip visa Olandija, išskyrus kelias miškingąsias jos dalis.

Patekus į miesto centrą dėl itin sutankėjusio dviračių eismo ir infrastruktūros atsiranda didžiulis skirtumas. Sankryžos, sankryžėlės, pervažiavimai per tiltelius, dažnai persimainanti takų vieta, važiuoji gatve, važiuoji dvirtakiu – absoliuti mišrainė. O kur dar būriai dviračių, įtraukiančių tave į šį sūkurį.. O senamiesčio širdyse neretai susidurdavome vien tik su pėsčiųjų zonomis, kur tekdavo varytis dviratuką pėstute arba ieškoti aplinkinių kelių.

foto šaltinis: http://mizdemeanor.net/2009/05/25/amsterdam-bicycles/

Panašu, kad į miesto centrą iš aplinkinių miestukų atvažiuoja ne tik dviračiais, bet ir traukiniais – šalia stoties stovi didžiulės dviračių stovėjimo aikštelės, kartais su stogu. Atvažiuojama traukiniu, o iki reikiamo taško nusigaunama dviračiu, kuris nakčiai vėl paliekamas laukti kito ryto. Automobilių mieste išties nedaug. Pirmą kartą įsilieti į tokį būrį dviratininkų, gali būti iššūkis. Reikia perprasti sudėtingą miesto sistemą, sankryžėles, susikirtimus, rodyti ranka posūkių signalus ir nuolat būti budriam bei stebėti kitus dviratininkus. Nepakartojamus įspūdžius išsivežėm iš pirmojo mūsų didesnio miesto Olandijoje, Grioningeno, į kurį užtaikėme vakarinio piko metu.. Iš  pirmo žvilgsnio pasirodė, jog ši masė važiuoja be jokių taisyklių, panašiai kaip Indijoje.. Ir iš dalies tai tiesa.  Atrodo, įdirbis ir intuicija, čia svarbiausia.  Tuo tarpu pėstysis kai kuriose vietose atsiduria nepavydėtinoj situacijoj, pereiti gatvę kartais gali būti  sunkiai įmanoma..

foto šaltinis: http://amsterdamize.com/photos/album/72157623608219922/photo/4428281154/jungle-junction-jungle-junction.html

Žmonės, važiuojantys dviračiais – įvairiausio stiliaus ir socialinio sluoksnio, nuo tėvų vežamo kūdikio iki senolių. Gal dėl to Olandijoj visiškai nematėm antsvorio turinčių žmonių. Dviratininkų rūbai – kuo įvairiausi. Kas su kostiumu, kas su suknele ir aukštakulniais ar kita kasdiene apranga. Galima rasti daug foto galerijų šia tema. Tiesa, ir patys jų dviračiai mažai pritaikyti lengvam riedėjimui. Dažniausiai pusiau ar visiškai tuščios padangos, rūdys, ir įvairiausi garsai sklindantys nuo jų. Panašu, kad žmonės čia savo dviračių visiškai nemyli ir jų neprižiūri.

Bet naudojami jie čia labai intensyviai, ir  mudviem su savais tvarkingais dviračiais reikėdavo palaikyti tempą, kitaip aplenks kokių penkiolika girgždančių olandų, ir prie sekančio šviesoforo teks atsidurti ilgos eilės gale. Matosi, jog dviračiai naudojami viskam: susisiekimui į darbą, parduotuvę, vakarėlius, vaikų nugabenimui į vaikų darželį (pasitaikydavo ir po 3 ant vieno dviračio!!)  ir, žinoma, poilsiui. Savaitgalį atokiau nuo miesto kokių tik vaizdų neprisižiūrėjome: važiuoja šeimynėlė, tėvas veža po vaiką ant bagažinės ir prikabintame vagonėlyje, o mama  rieda su trečiuoju ir dar prisikabinusi vaikišką vežimėlį prie dviračio šono, o ant rėmo dar  prikombinuoti visokie rakandai iškylai… Panašu, kad didžioji olandų gyvenimo dalis praeina ant suklerusio dviračio. Tiesa, negalima nepastebėti, jog pastaraisiais metais daugumą puvenų pakeitė modernūs, tačiau tokio pačio – miesto tipo – dviračiai. Apie Olandijos dviračius būtų galima dar daug šnekėti, stebėtis ir žavėtis, o kartais ir nesuprasti.

foto šaltinis: http://amsterdamize.com/photos/album/72157622887966423/photo/3450783376/bakfietsen-must-be-a-big-house.html

Belgija

foto šaltinis: http://iamaustincarroll.wordpress.com/2009/04/13/summer-camp-all-year/belgium-house-usa-cycling/

Atrodytų Belgija su Olandija turėtų būti labai panašios šalys, tačiau kirtus sieną vėl viskas pasikeičia – dingsta tos masės dviratininkų ir viskas atrodo daug nykiau ir sausiau, bet žavu ir čia, tik kitaip.

Kelyje mus lenkdavo ne liūliuojančios olandiškos gulbės, bet skuodžiantys plentinukai su ramiaisiais belgais. Iškart pasijuto intensyvesnis automobilių eismas, su pavojingiau manevruojančiais vairuotojais, dviratis susisiekimui čia retesnis atvejis. Keista, kai visai šalia Olandija su savo dviračių masėmis. Užtai, kaip gera būdavo piko valandomis lenkti užstrigusių mašinų eiles, važiuojant tuščiom dviračiui atbrėžtom  juostom gatvės pakraštyje.  

Užmiestyje. Sunku apibūdinti infrastruktūrą šioje nedidelėje šalyje, bet kiek pamenu važiavome paprasčiausiai atvirose gatvėse, arba kelkraščiuose atskirtais dvirtakiais. Tiesa, dar reikėtų turėt omeny, jog pusę Belgijos yra smarkiai kalvuota, o kita pusė – labiau lygumos. Tad toje kalvuotoje dalyje važiavome vingiuotais mažo eismo ūkininkų asfaltuotais keliais.

Miestai. Briugė ir Gentas. Tai nedideli, bet įspūdingi ir įsimintini miestai. Senamiesčiai su viduramžių gatvelėmis ir gotikine architektūra. Per naujuosius jų rajonus važiavome gatve arba palei kanalą.

Senamiesčiai, kurie yra didžioji šių miesto dalis, neturi jokios specialios dviračių infrastruktūros. Čia dardėjome tiesiog akmeninėm gatvėm, šalia arklių tampomų karietų. Jau mes derinomės prie senamiesčio, o ne senamiestis prie mūsų. Tad tikrai gąsdina kurių ne kurių klaipėdiečių kalbos apie Klaipėdos susisiekimo reikalus, kai siūloma išasfaltuoti mūsų akmeninę senamiesčio dangą vardan patogaus riedėjomo dviračiu… Lepus pragmatizmas..

Gentas

Tiesa, nebuvome Briuselyje,  ši patirtis žymiai papildytų įspūdžius apie Belgijos dviratinę infrastruktūrą.

Kitą kartą apie Prancūziją.


  2 Atsakymai temai “Mano dviračio keliai Europoje. Tonai ir pustoniai. (Olandija, Belgija)”

  1. Del tu kleranciu dviraciu, tevai sake kai buvo amsterdame jiems plaukiant laivu kapitonas pasake kad nebereikalingi dviraciai buna metami i upe o rudeni ar pavasari nebepamenu, tos upes isvalomos…

  2. Ačiū už naudingą informaciją. Aš taip pat mėgstu keliauti dviračiu. Kaip tik dabar ruošiamės skristi į Belgiją, nes internete buvo pigūs lėktuvo bilietai į Briuselį , tad nusprendėme ten nuvykti pasižvalgyti.

 Komentuoti

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)